Chili

Började denna dag med en 50 minuters promenad i skogen med Hanke.
Och han var helt hopplös!!
Han stack iväg hela tiden så att jag fick ropa på honom igen. I vanliga fall så springer han omkring i närheten av mig, brukar få ropa på honom kanske 4-5 gånger under en sån promenad för att jag tycker att han är för långt bort. Men idag.. det kändes som om jag inte gjorde nåt annat än att ropa på honom, och så fort han hade kommit tillbaka och jag sa att han fick gå så stack han som om han hade eld i röven! haha
Så jag var väl inte på mitt bästa humör, sen på hemvägen när han var kopplad så mötte vi en lös tollare, och mitt lilla monster drog bara i kopplet. inget morr, ingen ragg, inget skällande. så då blev jag på lite bättre humör igen. :)
sen såg vi en hund på avstånd, så då fick vi lite gratis träning där också. det var ett helt perfekt avstånd, hanke såg hunden men reagerade inte så mycket utan kunde fokusera på mig, och det är så jag vill ha det just nu! :D

har nog inte skrivit om i måndags när vi var ute och gick och blev "attackerade" av en schäfer.
var ute och gick i stan och passerade en stor inhägnad, den som går runt folkets park.
Hör någon gubbe ropa "Chili, Chili, Chili" på avstånd men det var inget jag brydde mig så mycket om.
Fridas lilla kanin heter Chili. Så när jag hör det namnet tänker jag kanin eller katt.
Inte ett stort monster som en halv sekund senare flyger mot mig och hanke på andra sidan staketet.
Typ 40 meter längre bort står det en gubbe och håller i ett flexikoppel och säger "Chili, Chili, Chili".
Som om hunden brydde sig om det..
Hunden attackerade staketet om och om igen. Fullt morrande, med raggen halvvägs upp till himlen och tänderna halvvägs ner i jorden ungefär. Och så står den patetiska gubben och bara glor!
Samtidigt passerar en polis bil och när dom ser vad som händer så börjar dom köra sakta bredvid mig.
Jag fortsatte ju bara att gå, insåg att jag aldrig skulle kunna lugna ner min vettskrämda hund ändå. Så vi bara gick, Hanke skällde ju tillbaka på hunden, men det hade jag också gjort om jag var hund.
Men polisen brydde sig inte nånting. Dom fortsatte att köra sakta bredvid oss, och när vi hade lyckats gå ifrån hunden och hans hemska husse så stannade dom och frågade om vi var okej.
Hade jag varit dom poliserna så hade jag gått ur min bil och pratat lite med den patetiska lilla gubben med den gigantiska schäfern!
Dom såg ju precis allting.
Stackars Hanke följ en meter ut i gatan när schäfern kom. Ingen av oss såg den ju.

Sen ger dom sig på seriösa ägare till sk "kamphundar", bara för att andra människor tycker att hundarna ser läskiga ut.
Schäfrar kan också bli livsfarliga.
Men det verkar ingen bry sig om?
Och hade det varit en liten chihuahua hade väl alla skrattat.
Visst, dom kanske inte kan göra en lika stor skada som en schäfer eller amstaff eller nåt.
eller jo, dom kan göra en människa livrädd för hundar. det krävs väl inte så jättemycket för att göra det.
och sen måste man ju tänka på hundarna också, för en hund som liksom ser ut att vilja döda en annan hund/människa, den lär ju inte må bra, och då spelar det ingen roll om det är en schäfer, amstaff, golden eller chihuahua.

det blev ett väldigt långt inlägg. men det brukar bli så när jag är upprörd :p
har dessutom raderat en massa onödiga meningar. haha
men tillbaka igen nu då, med tanke på vad som hände i måndags, så var hanke väääldigt duktig idag :D

idag ska jag åka till media markt och kräva att få en telefon, dom har haft min på reperation i 5 veckor och  fortfarande inte fått några reservdelar..
sen ska jag besöka min ev praktikplats :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0