2010

Snart är 2010 över och innan idag funderade jag över om jag har haft några mål för året som snart har passerat i en väldans fart.
Det första jag kom på var Hanke.
Vi har haft en lista på datorn med "Saker att göra under 2010"
Det har varit allt från att åka på semester till att... ja, jag vet inte :p

En av punkterna handlar iaf om Hanke. Det står att han ska bli en "harmonisk och lugn hund". Mycket poetiskt av mig.
Men det är iaf vad jag strävar efter att han ska bli.
För att nå detta mål har vi (främst jag) haft flertalet delmål.
Han ska bla lära sig kommandot lugn.
När han får det kommandot är det meningen att han ska lägga sig på sidan med huvudet i golvet. Där ska han ligga tills han slappnar av något i kroppen.
Än så länge så har vi kommit så långt att Hanke vet vad lugn betyder, han lägger sig ner och väntar på frikommando. Men jag har inte testat det i en alltför stökig miljö än, för jag vill att det ska sitta stenhårt först. Tanken är ju trots allt att det ska hjälpa honom i jobbiga miljöer, för han är lättstressad.
Delmål två att kommando tyst.
För att lära sig tyst måste Hanke först lära sig skall (inga problem, det lärde han sig på 3 minuter).
Nu tränar vi på att kommendera skall och sen säga tyst när han slutar. Det går mycket bra, men eftersom jag inte vill att grannarna ska höra Hanke skälla dagarna i ända tränar vi bara ett par skall om dagen. Jag har faktiskt provat att säga tyst till honom en gång när han skällde på en hund och det fungerade superbra! Men jag har bara vågat en gång, ifall det var en ren slump :p
Hanke ska även kunna gå i koppel utan att dra. Vi tränar genom att ge honom en knuff på låret när han drar iväg eller så stannar vi och väntar tills han kommer tillbaka. Klickern används mycket intensivt och oftast tar jag med frukost/kvällsmat när vi går ut på promenader för att kunna belöna ofta (skulle vi använda godis skulle hunden se ut som en köttbulle at the moment). Han har iaf gjort stora framsteg. Vissa dagar vill jag slänga honom i en snöhög och gå därifrån, men för det mesta är han bra på att gå fint. Iaf mycket bättre än innan.
Två saker till som han ska lära sig är sitt och hit. Dom är väl kanske inte så inriktade på en "lugn och harmonisk hund", men väldigt bra att ha.
Eller jo förresten. Om Hanke kan hit kan jag också ha honom mycket mer lös på promenader och en lös hund är en lycklig hund!
Hanke kan dessa två kommandon väldigt bra, utan för starka störningar.. Så det vi siktar mot nu är att han ska komma till oss även om det skuttar förbi ett rådjur. (och detta har faktiskt hänt flera gånger med både fåglar och rådjur, rådjuren var iofs på ganska långt håll. Men ändå..)
Några saker till som vi för tillfället tränar väldigt mycket med är stanna och fot. Även det är två saker som jag tycker att man kan ha väldigt stor användning för som hundägare.

För att sammanfatta allt så har vi inte nått målet än. Tror att Hanke-listan skrevs i somras och med tanke på att jag hade så fullt upp i skolan augusti-oktober så tycker jag ändå att vi har varit duktiga. Alla delmål är ju iaf påbörjade! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0