Dagens hund

Det förra inlägget blev så långt så det får bli två inlägg ikväll :)

För ni måste ju få en rapport om Hanke också. :p
Eftersom vi var iväg i helgen så fick Hanke också sova borta.
Denna gången, som de flesta andra, så fick han åka hem till mina föräldrar och lillebror.
Han brukar inte ha något emot att spendera några dagar på landet och denna gången var nog inget undantag.
När vi hämtade honom i söndags kväll vid åtta tiden så somnade han nästan så fort han hamnade i mitt knä.. :p
Så han har nog hållt igång.. :)

Idag har vi varit ute på två promenader, lyckades pricka in tre hundmöten och en hund fick han tom hälsa på.
Helt plötsligt kom en goldentjej utflygandes från en trädgård med en skrikande husse efter sig.
Eftersom vi kände husse och hunden var supersnäll sa jag inget, men annars hade nog husse fått sig en utskällning.. :p
Personligen hade jag nog dragit tillbaka min hund till trädgården för att sedan låta hunden hälsa när den fått ett varsågod, men det är ju jag.
Hanke var iaf superduktig, stel som en pinne i någon minut men sen gav han ordentliga lekinviter. :D Min duktiga pojke!
De andra hundmötena gick också bra, det ena lite sämdre än det andra. Men vi får vara nöjda ändå :)
Han gör framsteg. Sakta men säkert :)

Imorn ska jag iväg till brukshundklubben och träffa lite folk, äta mat och pynta stugan.
Meningen är att vi ska försöka blåsa liv i ungdomssektorn för den har varit nedlagd ett par månader..
Så jag har funderat i några veckor om vad vi kan ha för aktiviteter, hoppas bara de andra har lite idéer också. :)

En bild från Hanke förra året, nu har han inte längre långlina när han är lös :)




Kommentarer
Postat av: Sara

Hej Ida.

Kul att du kommenterade :)

Det stämmer bra att jag är engagerad i Uppsala HU, jag sitter i styrelsen och är webbredaktör. Vad roligt att du försöker starta upp. Är ni flera eller hu långt har ni kommit? Låter som ett strålande initiativ, det behövs fler eldsjälar :)



Vi har alldeles precis satt igång och har ännu inte haft så många aktiviteter. Det är en lite svår tid på året att locka medlemmar. Vi har dock pratat mycket om aktiviteter och försöker få igång samarbeten med andra hundungdomar som kommit längre. Det vi gjort hittills är att hålla träningar med olika teman för varje gång. Här kan du kika på vad vi haft för några: http://uppsalahu.se/?page_id=266



Planen är att ha kurser eftersom det tycks vara väldigt efterfrågat, särskilt hos yngre. De som tränat lite längre och vill utvecklas med sällskap brukar uppskatta att man har träningsgrupper för olika nivåer. Vi har också pratat om att ha prova-på dagar där man får information om olika hundsporter och möjlighet att testa dem.

Sen hoppas vi kunna hyra in föreläsare eller duktiga instruktörer för att locka medlemmar men det beror ju mycket på ekonomi och så.



Senast idag pratade jag även med en kvinna som ansvarar för en slags fritidsgård i ett väldigt invandrartätt område här i Uppsala. Förhoppningsvis kan vi ha någon slags infodag med dem och visa våra hundar och prata lite om vad vi gör och sådär. För många är det ganska främmande att ha en hund som familjemedlem och lägga hundratals timmar på att träna fram konster eller öva in precision i lydnadsmoment.



Nu blev det ett väldigt långt inlägg, detta. Hoppas du får någon idé och hör gärna av dig om du har några fler funderingar. Jag tar också väldigt gärna emot tips på aktiviteter :). Det är så roligt när man kan hjälpa varandra!



Några som inspirerat oss är Knivsta HU som har väldigt bra träningsgrupper. Kolla gärna in dem också för lite inspiration. http://www.knivstahu.se/



Lycka till med allt!

2010-12-13 @ 21:03:15
URL: http://livetmedtexas.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0