Stackel stackel stackars hund?

Jag läser tidningen hundens värld, en nättidning som man får 1 gång/månad om man anmäler sig på hundensvarld.se.
Varje tidning är sjukt lång och ofta bläddrar jag förbi kanske 90% av alla artiklar. haha.

Men idag läste jag om stryp- och stackelhalsband, ni vet såntdär med taggar in mot hunden.

Det var bla en undersökning där 50 hundar använt stryp hela sitt liv, och lika många hade använt stackel.
När hundarna dog gjorde man obduktioner.

"Av de 50 som hade
använt stryphalsband
fann man att 48 av dem
hade skador på nacke,
luftstrupe eller ryggen. På 2
av dessa hundar ansåg man
att det berodde på genetiska
skador, medan de andra 46 hundarna
hade fått det på grund av att
stryphalsband hade använts.

Av de andra 50 hundarna, som hade burit
stackelhalsband, hade 2 stycken
nackskador varav 1 berodde på
genetiska skador och den andra
på grund av stackelhalsbandet."

Helt sjukt.
Stackel är förbjudet i Sverige. Men stryphalsband rekommenderas kors och tvärs.


Nog om det. Idag har Joakim varit i Norrköping för att flytta hans bror. Tredje gången sen i somras.. haha.
Så jag har varit hemma med Hanke. Det har varit pissväder hela dan så vi har mest varit inne. Två korta promenader och träning inomhus :)
Och massa mys i soffan :p
Jag har också varit väldigt huslig och satt två bröddegar. haha.
Den ena ska jäsa 2 timmar till och den andra ska jäsa till imorn :)
Har varit i Nässjö och handlat inför nästa vecka också. Så det blir mat då med.

Nu ska jag kolla lite till på Simon och Tomas och sen ska jag nog diska.
Usch vad jag saknar våran diskmaskin!
Sen kommer Jocke hem och då blir det grillspett :)

Tältet vi fick i förlovningspresent av mamma och pappa :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0