Färsk pasta och moussaka med squash!

I förrgår gjorde jag lasagne, och det blir inte ens hälften så gott om man använder köpta lasangeplattor som när man gör egna, och det är hur enkelt om helst. Så därför tänkte jag att alla andra också ska börja göra egna lasagneplattor! :p

Så, receptet för färsk pasta:
För en normalstor form tar man
2 dl durumvetemjöl
(½)-1 ägg
1 nypa salt
och
ca ½ dl vatten.

Först rör man ihop mjöl, ägg och salt. Sen tar man lite, lite vatten i taget och knådar degen tills den blir mjuk och lite elastisk.
Efter det ska den ligga under duk i minst 30 minuter, sen är det bara att kavla ut till en tunn, tunn deg som man skär i önskad storlek och form :) Man får använda lite mjöl för att dom inte ska klibba ihop sen.
För när man är klar så ska dom kokas tillsammans med lite salt i 2-3 minuter.
Det är lite knepigt att koka alla tillsammans, för dom fastnar lätt i varandra trots mjölet, så jag kokar dom oftast en i taget.

*****************************************************************

När jag ändå är ingång och skriver så kan jag slänga med receptet på moussaka med squash, för det är ljuvligt gott!

ca 300g blandfärs
1 paket bacon
1 hackad rödlök
1 riven morot
2 pressade/hackade vitlöksklyftor
½ burk tacosås
1-1½ dl matlagningsgrädde
1 squash
riven ost och kryddor


Först skär man baconet i mindre bitar och steker det, lägg det sedan på papper så att fettet rinner av och under tiden bryner man lök, morot och vitök.
Efter det blandar man i färsen och till sist baconet igen efter en stund.
Häll i tacosåsen och grädden, låt puttra en stund. Krydda med valfria kryddor. (Jag brukar ta kryddsalt, peppar och basilika. Jag har iofs basilika till typ allt. :p)
Skiva squashen i tunna skivor och lägg ett lager i botten på en form.
Varva sedan såsen med squashen.
Avsluta med ett lager squash och riven ost.
Sätt in i ugnen på 200 rader tills osten smält och fått lite färg.

Så, ännu ett recept till samlingen! :p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0