Uppfödare med kunskaper ja..

Tant: Är det där en parson?
Jag: Nej, det är en jack russell
Tant: Men jag har 6 st jack russlar och mina är små, så det där är en parson.
Jag: Detta är en högställd jack russell, en parson är en helt annan ras.
Tant: Är du helt säker på det?
Jag: Jo, det är jag.
Tant: Jaså.. Ja, jag visste inte alls att parson var en annan ras.

Det är väl tur att iaf uppfödare har koll på sin egen ras?
Inte konstig att alla tror att Hanke är en parson när tom vissa uppfödare uppenbarligen inte vet skillnaden.

En av de största yttre skillnaderna på parson och jrt är att manken ska ligga på 33-36 på parson och 25-30 på jrt,
Så ja, att Hanke med sina ca 40 cm blir förväxlad är väl inte jättekonstigt.
Sen ska ju inte en parson ha lika markerat stop som en jrt, men i övrigt så är de ganska lika :)

1 st parson jack russell, hög med svagt stop


Och 1 st jack rullsell terrier (dock 1 dm för hög), men med mycket mer markerat stop!

Kommentarer
Postat av: johanna

Haha.. har fått samma fråga, fast dom har sagt vad är de för blandras?

Jag - de är en finsk lapphund

dom tittar snett och frågar - va!? är de sant??

jag - JA!

dom - men han ser inte ut som en och tittar ännu mer snett!

jag - har är för liten för rasen

dom - ja men då så..



ibland undrar man, vad dom vill med sina frågor, verka duktiga kankse? och för de andra varför skulle ja stå och ljuga om vad de är för ras??

2010-10-07 @ 22:53:29
URL: http://www.johannasdjur.blogspot.com
Postat av: Ida

ja, det finns gott om knäppa människor!

2010-10-08 @ 16:45:25
URL: http://idahson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0